Ministarstvo unutrašnjih poslova će izdvojiti 40 hiljada eura za dorado I unapređenje postojećeg sistema Uprave policije u odjeljku ,,dežurna služba’’, navodi se na portalu javnih nabavki.
Projektni zadatak za doradu aplikacije ’’Dežurna služba’’, kojim će se doraditi postojeće evidencije lica lišenih slobode i zadržanih lica, kao i uraditi nova evidencija dovedenih lica. Projektnim zadatkom je predviđeno i prebacivanje aplikacije na novije tehnologije uz korišćenje REST WEB servisa, umjesto dosadašnjih SOAP, kao i izrada novih API-ja za pretraživanje i prikupljanje podataka iz ovih evidencija.
Pravni osnov
- Zakon o unutrašnjim poslovima
- Zakon o zaštiti podataka o ličnosti
- Zakon o informacionoj bezbjednosti
- Zakon o Centralnom registru stanovništva Pored naznačenih i sva podzakonska akta koja proizilaze iz navedenih zakona.
Cilj projekta
Cilj projekta je dorada aplikacije aplikacije ’’Dežurna služba’’, kojim će se doraditi postojeće evidencije lica lišenih slobode i zadržanih lica, kao i uraditi nova evidencija dovedenih lica. Prebacivanje aplikacije na novije tehnologije uz korišćenjem REST WEB servisa, umjesto dosadašnjih SOAP i izrade API-ja za pregledanje i prikupljanje podataka iz ovih evidencija, omogućiće se lakšu integracija sa kompletnim sistemom Ministarstva unutrašnjih poslova i Uprave policije (u daljem tekstu MUP i UP)
Klijenti
Pristup bazi podataka sa stane klijenta dozvoljen je isključivo preko WEB servisa. Klijent može da „vidi” samo aplikativni i/ili web server. Komunikacija klijenta sa aplikativnim i/ili web serverom je isključivo preko HTTPS protokola. Sa spoljnjim WEB servsima klijent može da „priča” samo preko aplikativnog i/ili web servera MUP-a (proxy service). Direktan pristup bazi podataka ima isklučivo aplikativni i/ili web server. Pristupni parametri bazi podataka moraju biti konfigurabilni. Arhitektura mora podržavati dodavanje dodatnih aplikativnih i/ili web servera MUP-a. Autentifikacija i autorizacija mora biti sa digitalnim certifikatom. Aplikacije prilikom prijave treba da provjere da li korisnik ima validan sertifikat i da obezbijedi automatski, aplikativno kontrolisani, update aktuelne verzije aplikacije i njoj pripadajućih fajlova. Potrebno da se izradi kao “debeli” klijent (.net C#) u višeslojnoj arhitekturi. MUP posjeduje licence za korišćenje devexpres bibloteka. Desktop aplikacija mora biti kompatibilna sa aplikativnim rješenjem CRA (centralni registar aplikacija) koji prilikom startovanja treba da provjeri i obezbijedi automatski update aktuelne verzije aplikacije i njoj pripadajućih fajlova.
API
U okviru ovog projekta neophodna je izrada REST API tj web API kojima se razvmjenjuju podaci unutar informacionog sistema MUP-a i sa eksternim korisnicima za navedene evidencija. Kod autorizacije neophodno je za svaki od servisa dodijeliti pravni osnov korisniku za uvid u podatke, kao i posebno dodijeliti pravo za korišćenje, i dodijeliti broj rezultata koji je dozvoljen da se vrati korisniku za svaki od omogućenih servisa.
Generalni zahtjevi
U okviru aplikacije “Dežurna služba“ postoje evidencije, sa osnovnim podacima, o licima lišenim slobode i zadržanim licima. Ove evidencije je potrebno doraditi i dodati novu evidenciju dovedenih lica, kako bi se pratio kompletan radni tok prilikom ovih aktinosti, kao i praćenje i generisanje propratne dokumentacije, uz mogućnost skeniranja eksterne dokumentacije. Shodno ovim doradama potrebno je doraditi i administraciju korisnika i modula za pretraživanje. Radni proces je sljedeći: U okviru događaja koji se evidentiraju u aplikaciji, policijski službenici mogu izvršiti dovođenja lica u policijske prostorije, prilikom čega se od lica uzimaju potrebni podaci i izjave, i lice se evidentira u evidenciji dovedenih lica. Dovedeno lice se u policijskim prostorijama može zadržati do 6 sati, nakon čega se pušta ili se lišava slobode. Za određene organizacione jedinice treba da postoji mogućnost unosa dovedenih lica bez povezivanja sa događajem evidentiranim u aplikaciji Dežurna služba. Nakon završetka potrebnih radnji dovedeno lice može biti pušteno ili lišeno slobode. Evidentiranje lica lišenog slobode se može vršiti preuzimanjem iz evidencije dovedenih lica ili direktnim unosom podataka u evidenciju lica lišenih slobode, a na osnovu unešenog događaja. Lice se lišava slobode do 12 sati za prekršaje i do 24 sata za krivična djela, pri čemu se vrijeme računa od trenutka dovođenja lica. Nakon završetka potrebnih radnji lice lišeno slobode može biti pušteno ili zadržano, a u evidenciju zadržanih lica se upisuje preuzimanjem iz evidencije lica lišenih slobode. Lice se može zadržati najduže do 24 sata za prekršaje i 72 sata za krivična djela. Softver treba da prati ove rokove, i alarmira policijske službenike o isteku rokova. U procesu dovođenja, lišenju slobode na licu mjesta , lišenju slobode za prekršaje može učestvovati bilo koji policijski službenik, dok u procesu zadržavanja lica učestvuju službenici koji rade u pritvorskim jedinicama. Shodno ulogama službenika u ovim procesima potrebno je doraditi administraciju korisnika u aplikaciji Dežurna služba. Nove korisničke grupe bi bile: – Dovođenje lica i lišavanje sobode (unos podataka i obrazaca za dovedena lica i lica lišena slobode) – Zadržavanje lica (unos podataka i obrazaca o zadržanim licima) Dovedena lica Softver mora da omogući službeniku koji je doveo lice izbor događaja, registrovanog u Dežurnoj službi, za koji je postupanje vezano ili da direktno upisuje lice u evidenciju. Mora omogućiti unos potrebnih podataka o dovedenom licu, skeniranje potrebne dokumentacije, kao i generisanje i štampanje obrazaca koji prate dovođenja lica: službene zabilješke, zapisnik o obavještenju prikupljenom od građana, potvrda o oduzetim predmetima i sl. pri čemu će se za svaki obrazac učitavati već pounjeni podaci i dopunjavati podaci vezani za obrazac. Pored podataka iz samog obrasca evidentiraće se i najmanje sledeći podaci: vrsta dokumenta/ obrasca, nazivu dokumenta, vremenu dokumenta, Službenici koji unose podatke u ovu evidenciju nemaju mogućnost izmjene podataka o samom događaju, što je nadležnost službenika koji rade u dežurnim službama. Najmanji set podataka koji trebaju da se evidentiraju u evidenciji dovedenih lica, zajedno sa podacima iz pripadajućih obrazaca su: • Organizaciona jedinica koja dovodi lice • Razlog dovođenja (provjera identiteta, prikupljanje obavještenja…) • Zakonski osnov dovođenja lica (samostalno ili ko je ocijenio) • Datum dovođenja • Vrijeme dovođenja • Mjesto dovođenja • Broj kancelarije • Ime lica • Prezime lica • JMBG • Ime oca • Ime majke • Rođeno prezime majke • Datum rodjenja • Mjesto rodjenja • Država rođenja • Punoljetno / Maloljetno • Prebivalište i adresa stana • Državljanstvo • Broj telefona • Na osnovu čega je utvrđen identitet • Lične karte • Pasoša • Vozačke dozvole • Ostalo • Vrijeme kada je lice zatečeno • Mjesto gdje je lice zatečeno • Opis dogadjaja/Obrazloženje • Zadobijene ili druge vidljive povrede prije preduzimanja službene radnje dovođenja • Vidljiva oštećenja odjeće i obuće prije preduzimanja službene radnje dovođenja • Drugi bolovi / tegobe(da/ne ako je da koji) • Upoznavanje lica sa razlozima dovođenja (da/ne, akoje ne unijeti razlog, ako je da unijeti vrijeme) • Upoznavanje lica sa pravima (da/ne, akoje ne unijeti razlog, ako je da unijeti vrijeme) • Upotrijebljena sredstva prinude (da/ne i ako je da koja su upotrebljena • Povrede od upotrebe sredstava prinude • Ko je obavješten o dovođenju lica (roditelj, staratelj, lice od povjerenja, ako je da onda Prezime i ime lica koje je obaviješteno, Vrijeme obavještavanja, Način obavještavanja ) • Angažovan advokat (da/ne ako je da Prezime i ime advokata, Vrijeme obavještenja advokata, Da li je pristupio, Vrijeme pristupanja) • Obavješten dežurni starješina/ neposredni rukovodilac (da/ne ako je da Prezime i ime) • Izjava lica o zdravstvenom pregledu (da/ne ako je da unijeti Prezime i ime doktora, datum i vrijeme) • Oduzeti predmeti (da/ne, ako je da unose se predmeti) • Štampanje potvrde o oduzetim predmetima (Obrazac: D-4) • Ishodu dovođenja • Datum i vrijeme napuštanja službenih prostorija (promjena statusa) • Izvještaj o primjeni policijskog ovlašćenja dovođenja (Obrazac: D-1). • Izvještaj o primopredaji lica (Obrazac – D-2) • Policijski službenik koji je predao lice (prezime i ime, organizaciona jedinica, broj službene legitimacije) • Policijiski službenik kojem je predato lice (prezime i ime, organizaciona jedinica, broj službene legitimacije) • Mjesto primopredaje • Vrijeme primopredaje • Prisustvo drugih lica prilikom primopredaje (da/ne, ako da ko je bio prisutan) • Dovedemo lice odbilo da potpiše izvještaj • Primmjedbe na rad policijskog službenika (da/ne, ako je da opis)) • Potvrdu da je građanin pozvan na razgovor u službene prostorije (Obrazac: D-3) • Datum pozivanja lica • Vrijeme pozivanja lica • Način pozivanja lica • Razlog pozivanja lica • Napomena Unos podataka o dovedenom licu vrši se kao i za sva ostala lica u aplikaciji Dežurna služba, korišćenjem web servisa o licima iz CRS, ili ako lice nije crnogorski građanim, ručnim unosom podataka. Svi relevantni podaci se prosledjuju narednim fazama, bez potrebe za novim unosom podataka. Lica lišena slobode Lice koje se lišava slobode se može preuzeti iz evidencije dovededenih lica ili direktno unijeti u evidenciju lica lišenih slobode na osnovu događaja unešenog u Dežurnu službu. Može se lišiti slobode na osnovu događaja koji je kvalifikovan kao prekršaj ili krivično djelo Ukoliko se radi o događaju koji je kvalifikovan kao Prekršaj Javnog reda i mira, a ima za posljedicu lišenja slobode lica, postupajući Inspektor popunjava Službenu zabilješku tog tipa (Prilog 1). Svi relevantni podaci se prosledjuju narednim fazama, bez potrebe za novim unosom podataka. Softver mora da omogući službeniku da unese najmanje sledeće podatke iz Službene zabilješke kao i štampu iste • Organizaciona jedinica – organ koji lišava/zadržava • Datum • Ime lica • Prezime lica • JMBG • Ime oca • Ime majke • Djevojacko prezime majke • Datum rodjenja • Mjesto rodjenja • Država rođenja • Prebivalište i adresa stana • Državljanstvo • Broj telefona • Na osnovu čega je utvrđen identitet • Lične karte • Pasoša • Vozačke dozvole • Ostalo • Datum I vrijeme lišenja slobode • Zakonski osnov lišenja slobode (Član, Stav i Tačka Zakona) • Opis dogadjaja • Obavješten koji sudija za prekršaje • Kada je obavješten sudija za prekršaje, Datum i vrijeme • Kada je sudija naložio dovođenje lica • Sredstva prinude jesu-nisu, i ako jesu koja su upotrebljena • Povrede od upotrebe sredstava prinude • Ko je obavješten o privodjenju od strane uhapšenog lica Ukoliko se radi o događaju koji je kvalifikovan kao Krivično djelo, a ima za posledicu lišenja slobode lica, postupajući Inspektor popunjava Službenu zabilješku tog tipa (Prilog 2) Svi relevantni podaci se prosledjuju narednim fazama, bez potrebe za novim unosom podataka. Softver mora da omogući službeniku da unese najmanje sledeće podatke iz Službene zabilješke kao i štampu iste: • Organizaciona jedinica – organ koji lišava/zadržava • Datum • Ime lica • Prezime lica • JMBG • Ime oca • Ime majke • Djevojačko prezime majke • Datum rodjenja • Mjesto rodjenja • Država rođenja • Datum I vrijeme lišenja slobode • Zakonski osnov lišenja slobode (Član, Stav i Tačka Zakona) • Opis dogadjaja • Obavješten koji postupajući Tužilac • Kada je obavješten postupajući Tužioc, Datum i vrijeme • Kvalifikacija krivičnog djela • Datum I vrijeme privođenja u Tužilaštvo • Sredstva prinude jesu-nisu, i ako jesu koja su upotrebljena • Povrede od upotrebe sredstava prinude • Ko je obavješten o privodjenju od strane uhapšenog lica Osim dijela podataka koji se odnosi na Službenu zabilješku, postupajući Inspektor unosi, po potrebi, i ostale operativne podatke Softver treba da omogući unos i ostalih Operativnih podataka: § Mjesnu nadležnost Tužioca § Lične karakteristike lica (tetovaže, ozlede, deformacije…) § Zavisnosti, bolesti ili sklonosti § Napomenu o ponašanju lica tokom hapšenja (otpor, sklonost bjekstvu…) § Napomenu ako se radi o više lica, koja lica ne bi trebalo da borave u istoj prostoriji § Spisak oduzetih predmeta koja mogu biti vezana za krivično djelo, omogućiti vezu podataka sa postojećim u aplikaciji Dežurna služba. o Ako je lice strani državljanin § Ime i prezime Policijskog službenika za strance koji je obavješten § Datum I vrijeme obavještenja § Diplomatsko konzularno predstavništvo koje je obavješteno § Datum I vrijeme obavještenja Kome je informacija dodatno poslata: • Inspektor za stance • Vojna policija • Diplomatsko Konzularno Predstavništvo • Datum I vrijeme obavještenja Zadržana lica Lice koje se zadržava mora se preuzeti iz evidencije lica lišenih slobode Softver treba da: • Omogući uvid služenicima u sve prethodno unijete informacije • Obavjesti službenike u pritvorskoj jedinici o procesu privođenja, broju lica kao i eventualnim napomenama bitnim za ovaj proces. • Omogući unos podataka sa Zapisnika o obezbjedjenju lica lišenog slobode/ zadržanog lica u momentu privođenja (Prilog 3, Polja broj 2, 3, 4, 5, 7) • Ime i prezime službenika koji predaje lice (Lista) • Datum I vrijeme preuzimanja (Sistemski sat) • Ime i prezime službenika koji preuzima lice (Lista) • Podaci o dokumentu o zadržavanju (Službena zabilješka) • Prisustvo alkohola (Da/Ne) • Prisustvo psihoaktivnih supstanci (Da/Ne) • Odbio testiranje (Da/Ne) • Testiranje nije vršeno (Da/Ne) • Vidne povrede (Da/Ne) • Lice se žali na povrede (Da/Ne) • Lice ima potrebu za ljekovima ili medicinskom pomoći (Da/Ne) • Da li je lice sklono samoubistvu/samopovredjivanju (Da/Ne) • Da li je lice zavisnik (alkohol, narkotici …) (Da/Ne) • Da li lice koristi terapiju ili medikamente (Da/Ne) • Da li je lice klaustrofobično (Da/Ne) • Da li lice boluje od zaraznih bolesti (Da/Ne) • Da li lice trenutno u nekoj fazi religijskog ili zdravstvenog posta (Da/Ne) • Ako jeste, kojeg • Napomena • Privremeno oduzimanje stvari … • Naziv i opis oduzetih stvari • Količina/Broj oduzetih stvari • Količina/Broj vraćenih stvari • Napomena • Informativni list • Primio/Odbio Informativni list za lice (Da/Ne) • Ljekarska pomoć (višestruki unos) • Pružena ljekarska pomoć (Da/Ne) • Datum I vrijeme pružanja pomoći • Mjesto pružanja pomoći • Ustanova/institucija pružanja pomoći • Ime i prezime ljekara • Napomena • Ko je inicirao pomoć • Žalba na rješenje o zadržavanju • Lice uložilo žalbu na rješenje o zadržavanju (Da/Ne) • Datum I vrijeme preuzimanja žalbe • Službenik koji je preuzeo žalbu (Lista) • Datum I vrijeme predaje žalbe nadležnom organu • Naziv nadležnog organa • Pritužba na rad Policijskih službenika • Lice podnijelo pritužbu na rad Policijskih službenika (Da/Ne) • Datum I vrijeme preuzimanja pritužbe • Službenik koji je preuzeo pritužbu (Lista) • Datum I vrijeme predaje pritužbe nadležnom rukovodiocu • Službenik koji je predao pritužbu Praćenje vremena i rokova u vezi uhapšenih lica Softer mora blagovremeno da informiše Postupajućeg Inspektora, Šefa Dežurne službe i Službenike u pritvorskoj jedinici o svim važnim rokovima u vezi zadržanih lica Praćenje promjena u vezi uhapšenih lica Softver treba da omogući i evidentiranje svih ostalih promjena koje se tiču zadržanih lica, a definisana su Zapisnikom o obezbjedjenju lica lišenog slobode/ zadržanog lica (Prilog 3, Polja broj 8, 9, 10 • Smještanje, izvođenje i preuzimanje lica • Dalji postupak – sprovodni list • Prestanak daljeg zadržavanja Slanje notifikacije i informacije kroz Infostream, ulogama koje su definisane, o promjeni statusa lica. 6. Pregledi i izvještaji – Izvještaj o zadržanim i lica lišena slobode za period (Prilog 4) – Izvještaj o dovedenim licima ( U okviru postojeće forme za pretraživanje potrebno je dodati tab za pretraživanje dovedenih lica) Obzirom da su navedeni prilozi, službena policijska akta, uvid u iste može se ostvariti u službenim prostorijama MUP-a.
Licence
MUP posjeduje sledeđe licence: • Devexxpress universal kontrole • Oracle DB • MSSQL Enterprise • Windows server 2022 Ponuđač je obavezan da svojom ponudom obuhvati sve licence/biblioteke neophodne za rad ponuđenog rješenja.
mr Mitar Radonjić
*Ovaj članak je podržan od strane Ministarstva kulture I medija, u okviru konkursa za dodjelu sredstava iz podfonda za medije. Sadržaj članka je isključiva odgovornost portala Interno I ni u kom segmentu ne odražava stavove Ministarstva kulture I medija.